Eιδική Διαπαιδαγώγηση

Eιδική Διαπαιδαγώγηση: Αντιμετωπίζει τις δυσκολίες που παρουσιάζουν τα παιδιά στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία, στα μαθηματικά. Έχει ως σκοπό την ανάπτυξη και εμπλουτισμό λεξιλογίου, την εκμάθηση των γραμματικών και ορθογραφικών κανόνων.

1192-71-480x480

Διαταραχές Μάθησης

Συνήθη Χαρακτηριστικά

Eίναι η δυσκολία του παιδιού στην ανάπτυξη κυρίως των δεξιοτήτων που αφορούν την ανάγνωση, την ορθογραφία αλλά και δυσκολίες στην προφορική και τη γραπτή έκφραση. Οι παραπάνω δυσκολίες συνήθως αποτυπώνονται με μία σχολική μαθησιακή επίδοση που δεν ανταποκρίνεται στο νοητικό επίπεδο του παιδιού.

Πιο συγκεκριμένα παρατηρούνται:

  • Αντικαταστάσεις ανάμεσα σε γράμματα που μοιάζουν ακουστικά (π.χ. β-φ, δ-θ κ.λπ.) ή/και σε γράμματα που μοιάζουν οπτικά, δηλαδή στο σχήμα τους (κ-χ, σ-ρ κ.λπ.)
  • Παραλείψεις, προσθήκες και αντιμεταθέσεις γραμμάτων ή/και συλλαβών στη γραφή (δυσκολία στη γραφο – φωνολογική ενημερότητα)
  • Απουσία τονισμού / Μη συστηματικότητα στον τονισμό / Παρατονισμοί
  • Μη ορθή τήρηση των αποστάσεων ανάμεσα στις λέξεις
  • Μη τήρηση των κανόνων στίξης (Σωστή χρήση κεφαλαίου)
  • Λάθη στη καταληκτική ορθογραφία των λέξεων. Τα παιδιά παρότι φαίνεται να γνωρίζουν επαρκώς τους κανόνες της γραμματικής, δυσκολεύονται να τους εφαρμόσουν στην πράξη, δηλαδή στην ελεύθερη γραφή.
  • Λάθη στη θεματική ορθογραφία των λέξεων που αναμένεται να γνωρίζουν ανάλογα με την ηλικία τους
  • Αργός ή / και συλλαβικός ρυθμός στην ανάγνωση
  • Δυσκολία στην κατανόηση και στην αναδιήγηση ενός κειμένου
  • Δυσκολίες στην οργάνωση και τη δομή του προφορικού λόγου (λακωνικός λόγος, φτωχό λεξιλόγιο)
  • Δυσκολία στη γραπτή έκφραση (μη άρτια δομή πρότασης, ασαφής λόγος, ασύνδετος λόγος, απουσία στίξης και συνδετικών λέξεων, φτωχό λεξιλόγιο)
  • Δυσκολία στην εκμάθηση όρων και ονομάτων.
  • Δυσκολία στην εκμάθηση των δευτερευόντων μαθημάτων (π.χ. ιστορία, θρησκευτικά κ.λπ.)
  • Δυσκολία στην εκμάθηση και τη διάκριση των μαθηματικών συμβόλων
  • Χρήση δακτύλων για την επίλυση μαθηματικών πράξεων παρόλο που μπορεί να φοιτούν σε μια μεγάλη τάξη του δημοτικού
  • Δυσκολία στην εκμάθηση των τεσσάρων βασικών πράξεων
  • Δυσκολία στην εκμάθηση της προπαίδειας
  • Δυσκολία στην επίλυση απλών και σύνθετων προβλημάτων
  • Δυσκολία στην εκμάθηση χωρικών εννοιών
  • Δυσκολία στην εκμάθηση χρονικών εννοιών (πριν/τώρα/μετά, χθες/σήμερα/αύριο, ημέρες εβδομάδας, μήνες, εποχές)
  • Δυσκολία στη διάκριση του δεξιά – αριστερά
  • Δυσκολία στην εκμάθηση της ώρας

 

  • Δυσκολία στη συγκέντρωση, διάσπαση προσοχής ή / και υπερκινητικότητα
  • Παρορμητικές συμπεριφορές
  • Δυσκολίες στη βραχύχρονη και στη μακρόχρονη μνήμη
  • Αίσθηση χαμηλής αυτοεκτίμησης
  • Νιώθουν εύκολα απογοήτευση και ντροπή στο σχολείο και αντιλαμβάνονται τις αδυναμίες τους
  • Χάνουν ή ξεχνούν συχνά τα πράγματά τους
  • Είναι ακατάστατα
  • Δυσκολίες στην οργάνωση του χώρου και του χρόνου τους

Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες στην Γραφή / Ορθογραφία (Δυσγραφία / Δυσορθογραφία)

Είναι η δυσκολία του παιδιού στην απόκτηση ορθογραφημένης γραφής στην καταληκτική και θεματική ορθογραφία. Το παιδί μπορεί να γνωρίζει τους γραμματικούς κανόνες σε σχέση με την ηλικία του όμως δυσκολεύεται να τους εφαρμόσει στη γραφή.

Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες στην Ανάγνωση (Δυσλεξία)

Είναι η δυσκολία του παιδιού στην ανάπτυξη κυρίως των δεξιοτήτων που αφορούν την ανάγνωση, την ορθογραφία αλλά και δυσκολίες στην προφορική και τη γραπτή έκφραση. Οι παραπάνω δυσκολίες συνήθως αποτυπώνονται με μία σχολική μαθησιακή επίδοση που δεν ανταποκρίνεται στο νοητικό επίπεδο του παιδιού.

Συγκεκριμένα στη μαθησιακή εικόνα παιδιών  παρατηρούνται:

  • Αργός αναγνωστικός ρυθμός
  • Συλλαβικός ρυθμός στη λέξη και στην πρόταση
  • Παρατονισμοί
  • Απουσία στίξης
  • Χάσιμο σειράς κατά τη διαδικασία της ανάγνωσης
  • Λάθη κατά συμπερασμό (π.χ. πάρε – παραμύθι). Το παιδί βλέποντας την αρχή μιας λέξης διαβάζει μία λέξη που οπτικά ή σημασιολογικά μοιάζει σε αυτή που πρέπει να διαβάσει.
  • Δυσκολία στην κατανόηση ενός κειμένου μέσω ερωτήσεων και στην αναδιήγησή του

Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες στην Αριθμητική / Μαθηματικά (Δυσαριθμησία)

Αφορά δυσκολίες που εμφανίζει το παιδί στις προμαθηματικές έννοιες και στην αριθμητική. Το παιδί λοιπόν, παρόλο που μπορεί να έχει καλή μαθηματική σκέψη δυσκολεύεται στην εκμάθηση και τη διάκριση των μαθηματικών συμβόλων,στην αρίθμηση (π.χ. ανεβαίνω – κατεβαίνω ανά δύο, διάκριση δεκάδων – μονάδων), στη χρήση δακτύλων για την επίλυση μαθηματικών πράξεων παρόλο που μπορεί να φοιτούν σε μια μεγάλη τάξη του δημοτικού,στην εκμάθηση των τεσσάρων βασικών πράξεων, στην εκμάθηση της προπαίδειας, στην επίλυση απλών και σύνθετων προβλημάτων